דיאטה

כי דיאטה חכמה, היא דיאטה לחיים

עמוד הבית | מצא דיאטנית | פורום | מוצרי הרזיה | סוגי דיאטה | מחשבוני דיאטה | תפריטי דיאטה | צור קשר

דיאטה ים תיכונית

דיאטה ים תיכונית משקפת תפיסה תזונתית הגורסת, כי הרכבת תפריט דיאטה המורכב ממזונות והרגלי אכילה, אשר נטען כי הינם נהוגים במדינות הים התיכון, עשויה לסייע בהפחתת משקל, הרזיה , ובהפחתת הסיכון למחלות לב, לחץ דם ומחלות כרוניות אחרות. זאת, על בסיס ההנחה כי שכיחות נמוכה של מחלות כרוניות שונות (ובעיקר מחלות לב) ותוחלת חיים גבוהה של אוכלוסיות המדינות הגובלות בים התיכון, נובעים בין היתר כתוצאה מהרגלי האכילה הנהוגים במדינות אגן הים התיכון, התזונה וסוגי המזון העיקריים המשמשים את האוכלוסיה במדינות אלו. בעיני רבים, הדיאטה נתפסת לעתים כיוצאת דופן, בהיותה מבוססת על אחוז גבוה יחסית של מזונות המכילים שומן ומאחר שהינה מורכבת מפחמימות רבות יחסית. ואולם, נראה כי במהלך השנים האחרונות הולכת דיאטה זו וצוברת פופולריות על אף שאין מדובר בעוד דיאטה מהירה, בין היתר לנוכח מחקרים תזונתיים המצביעים על היתרונות בדיאטה עשירה בירקות ופירות, דגנים (חיטה מלאה), חלבונים שמקורם בבשר רזה, שומנים בלתי רווים והרכב מגוון של פחמימות. ריבוי המדינות הגובלות באגן הים התיכון וכן הבדלים בתזונה, תרבות, וכד' הקיימים בין המדינות, מקשים על הגדרה והבנה של השאלה "מהי תזונה ים תיכונית", אף שלכאורה, דיאטה זו מבקשת להרכיב מתכוני דיאטה או תפריט מזון המהווה את המכנה המשותף בין מדינות אגן הים התיכון. כך, הדיאטה מבוססת על הרגלי אכילה ומקורות המזון העיקריים המיוחסים לאוכלוסיית מדינות הים התיכון, אשר על פי הנטען מתאפיינים ב:

  • צריכה גבוהה של פירות וירקות ומזון מגוון מן הצומח הכולל בין היתר חיטה מלאה, קטניות, אגוזים, תפוחי אדמה, זרעים, אורז
  • העדפת שימוש במזונות עונתיים טריים וצמצום בצריכת מזונות מעובדים
  • שימוש רב יחסית בשומן בלתי רווי, ובעיקר – שמן זית. 30%-40% מכמות הקלוריות היומית הנצרכת, מתקבלת משומנים.
  • אכילה מתונה של דגים, עוף וביצים
  • צמצום אכילת בשר אדום
  • צריכת כמויות קטנות של מוצרי גבינה, ובעיקר גבינת עיזים ויוגורט (המכיל חיידקים בריאותיים)
  • שתיית יין אדום באופן מבוקר (2-4 כוסות בשבוע)

המצדדים בדיאטה טוענים, כי יתרונותיה של הדיאטה הינם רבים למדי. כך נטען בין היתר, כי מרכיביה המגוונים של הדיאטה הים תיכונית מסייעים להתמדה בדיאטה לאורך זמן ומאפשרים שילוב מתכוני דיאטה רבים. עוד נטען, כי דיאטה ים תיכונית ,מאפשרת לגוף לקבל את מרבית המרכיבים התזונתיים החיוניים ועדיין לרזות, בשונה מדיאטות המחייבות התנזרות מסוגי מזון (כגון דיאטות כאסח או דיאטות מהירות), שהינם הכרחיים לגוף לאורך זמן, כמו פחמימות. עוד נטען, כי דיאטה ים תיכונית דומה בהרכבה להמלצותיהם של גופים רשמיים שונים בנוגע להרכב התזונה המומלץ. בנוסף נראה, כי הרכבה המגוון של הדיאטה מאפשר שינויים קלוריים גמישים והפחתת כמויות הדרגתית, מה שהופך את הדיאטה גמישה ונתונה להתאמה לאנשים בעלי העדפות וצרכים שונים. מעבר לאפשרות הפחתת המשקל או הרזיה באמצעות הדיאטה טוענים המצדדים בה, כי היא יכולה לסייע בהפחתת לחץ דם, הורדת רמות כולסטרול וצמצום מחלות לב (כתוצאה מצריכת שמן זית ויין אדום, המיוחסות לו מעלות נוגדות חימצון ותכונות הקשורות להורדת כולסטרול). אחרים מצביעים על חסרונות אפשריים של הדיאטה הנובעים מצריכה מוגברת יחסית של שומנים, שעלולה לעתים לגרום להשמנה בקרב אלו שאינם מאזנים כראוי בין מרכיביה. עוד נטען כי הרכבה של הדיאטה עלול לגרום למחסור במרכיבים תזונתיים מסוימים ובהם סידן וברזל.

צוות אתר Smart Diet מורכב מ 28 דיאטניות הפרושות לנוחיותכם ברחבי הארץ.